Wednesday, September 20, 2006

`Biar tak popular asalkan betul untuk negara'

Rencana BH 27 April 2006 (ms10)

MUNGKIN ada orang kata, ini adalah sebahagian daripada kelemahan Pak Lah! Saya tak kisah apa yang lain orang kata mengenai saya, kata Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, kepada lebih 300 ahli perniagaan berpengaruh negara pada majlis jamuan bersama Perdana Menteri anjuran Kelab Perniagaan Kuala Lumpur di Hotel Shangri-la, malam Isnin lalu.

Pastinya kenyataan ikhlas Abdullah pada sesi soal jawab itu menyentuh perasaan sebahagian besar hadirin yang mungkin simpati dengan pelbagai kritikan yang dilemparkan kepada Perdana Menteri berhubung cara beliau mentadbir negara atau pun mungkin juga berasa bersalah kerana terbabit sama menghambur nista.

Suasana dewan majlis bertukar hening apabila hadirin termasuk menteri, ahli politik dan pengamal media, sekadar terdiam memikirkan reaksi yang sepatutnya atau berdebar menanti sambungan luahan rasa hati Abdullah yang pertama kali dilakukannya sejak mewarisi tampuk pemerintahan daripada Tun Dr Mahathir Mohamad.

Semua mata tertumpu ke arah pentas tempat Perdana Menteri duduk ditemani Presiden Kelab Perniagaan Kuala Lumpur, Datuk Dr Mohd Munir Majid, selaku pengerusi majlis. Namun, keheningan itu dipecah derai ketawa hadirin sebaik saja Abdullah menyebut nama Menteri Kerja Raya, Datuk Seri S Samy Vellu, bagi menjawab soalan berhubung kaedah pemberian kontrak kerajaan.

Pastinya ramai hadirin lega kerana Perdana Menteri tidak meneruskan luahan rasanya itu, sebaliknya memilih untuk menjawab persoalan berhubung dasar, khususnya berhubung pelan Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9)yang menjadi agenda pertemuan itu.

Namun, nada suara dan riak mukanya jelas menunjukkan Abdullah mahu menjawab segala kritikan terhadap dasar ekonomi dan politiknya, lebih-lebih lagi di hadapan ahli korporat negara, hinggakan Dr Mohd Munir terpaksa mencelah untuk menamatkan sesi soal jawab apabila jam sudah melangkaui 11 malam.

Abdullah yang masih bersemangat untuk menerima lagi soalan dan mendengar pandangan hadirin terpaksa beralah dengan keterbatasan waktu. Tekad Perdana Menteri memperbetulkan tanggapan salah terhadap corak pentadbiran beliau diperlihatkan dalam ucapannya sebelum itu yang menjelaskan falsafah dan rasional pelan RMK-9 yang diumumkan akhir bulan lalu.

Abdullah yang juga Menteri Kewangan menegaskan dasar ekonomi pentadbirannya digubal untuk kebaikan rakyat dan negara, bukan bagi mencari populariti sehingga generasi akan datang menanggung beban hutang.

Perdana Menteri berkata, beliau hanya mahu melaksanakan dasar ekonomi yang betul bukan saja untuk generasi sekarang tetapi juga masa depan walaupun tindakan itu tidak akan menjadikan beliau pemimpin popular. Beliau tidak kisah jika tidak menjadi pemimpin yang 'mendirikan binaan hebat dan bandar raya bergemerlapan'.

"Kadang kala saya ditanya, 'Pak Lah, kenapa tidak saja anda berbelanja dan bina?' Gerakkan sektor pembinaan, taburlah projek kerajaan." Saya diberitahu tindakan ini akan jadi popular dan ia akan melicinkan putaran roda ekonomi kita. Saya bukannya takut untuk berbelanja, RMK-9 membuktikannya.

"Tetapi jika dasar ekonomi saya hanya mengenai cukai dan berbelanja tanpa memikirkan soal perubahan struktur, apakah yang akan saya tinggalkan untuk generasi akan datang? Saya tidak mahu meninggalkan bebanan hutang atau liabiliti. Saya tidak mahu kita berjaya sekarang dan generasi akan datang menanggung akibatnya.

"Semua ahli politik mahu menjadi popular. Itu adalah periuk nasi kami. Namun, populariti tidak patut mendahului tindakan yang betul. Saya tidak merancang untuk melakukan apa yang popular. Saya merancang untuk melakukan dan mencuba apa yang betul untuk negara. Apa yang kita ubah sekarang akan membolehkan kita berjaya sekarang dan masa depan?" katanya menyimpulkan pendirian pentadbirannya.

Pentadbiran Abdullah ditegur kerana kononnya tidak berani berbelanja untuk melaksanakan projek besar sehinggakan pertumbuhan ekonomi agak lembap walaupun perangkaan yang dikeluarkan Bank Negara Malaysia menunjukkan keadaan sebaliknya.

Kini, selepas berbangkitnya isu konsesi lebuh raya dan pengeluar tenaga bebas (IPP) yang menyebabkan bebanan kewangan berbilion ringgit kepada kerajaan dan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) setiap tahun kerana perjanjian 'berat sebelah', barulah timbul kesedaran betapa sukarnya untuk melaksanakan pembangunan prasarana tanpa memberi kesan kepada generasi akan datang.

Justeru, dalam ucapannya itu juga, Perdana Menteri menegaskan Inisiatif Pembiayaan Swasta (PFI) yang diberi penekanan oleh kerajaan sebagai kaedah perkongsian di antara kerajaan dan pihak swasta dalam pembangunan prasarana sekarang adalah berbeza daripada kaedah konsesi yang dilaksanakan sebelum ini.

Abdullah berkata, PFI akan dilaksanakan berdasarkan perjanjian yang adil kepada kerajaan dan pihak swasta dan kerajaan tidak akan lagi menyelamatkan konsesi yang gagal. Katanya, pihak swasta perlu mengemukakan cadangan yang inovatif dan boleh dilaksanakan.

"Saya tidak akan membenarkan kerajaan dan akhirnya pembayar cukai menderita akibat perjanjian berat sebelah yang hanya memberi keuntungan besar kepada syarikat terbabit. Kerajaan juga tidak akan mudah menjamin dan memberi subsidi untuk konsesi pada masa depan seperti sebelum ini apabila keuntungan diswastakan dan kerugian dimiliknegarakan," katanya.

Tekad Abdullah menjayakan pelan RMK-9 yang disifatkannya sebagai Misi Nasional bagi mencapai matlamat Wawasan 2020 tidak boleh disanggah dan perlu disokong semua pihak. Perdana Menteri sememangnya komited meneruskan impian pentadbiran terdahulu. Katanya, Misi Nasional amat penting untuk survival Malaysia dan tidak harus dilihat sebagai slogan atau satu lagi rancangan lima tahun.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home