Saturday, October 21, 2006

Ena pernah halau Liong Sik

Sembang Sabtu: Tun Dr Ling Liong Sik (BH 10/12/2005)

TUN Dr Ling Liong Sik tidak menyangka akan dihalau keluar sebaik menjejakkan kaki untuk pertama kalinya di Wad Hospital Besar Pulau Pinang, sedangkan tujuannya untuk meninjau tempat kerjanya sebelum melaporkan diri keesokannya.

Walaupun sudah hampir 40 tahun berlalu, peristiwa itu memang sukar dilupakan, terutama kerana jururawat garang yang menghalaunya itu akhirnya menjadi isterinya.

"Dia halau saya," katanya yang tidak dapat meneruskan cerita kerana menahan kelucuan mengingatkan bagaimana reaksi Toh Puan Ena Ling dengan tegas menghalangnya masuk ke wad selepas waktu lawatan.

Dr Ling berkata, kejadian itu berlaku sehari sebelum beliau melaporkan diri untuk bertugas sebagai doktor di hospital berkenaan.

"Ketika itu jam 8 atau 9 malam. Saya melawat hospital itu untuk melihat di mana saya patut lapor diri esoknya. Seperti pemuda lain yang baru keluar universiti, saya pakai selipar dan berambut panjang.

"Bagaimanapun, dia tidak benarkan saya masuk. Dia ingat saya pelawat saja nak kacau lepas waktu melawat," katanya yang akan menyambut ulang tahun perkahwinan ke-38 pada 22 Januari depan.

"Cepat betul berlalu. Anak pun sudah 26 tahun," katanya.

Namun, beliau mengakui itu bukanlah cinta pandang pertama.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home