Thursday, October 05, 2006

Kabinet setuju syor untuk kurangkan nahas

KUALA LUMPUR: Had laju di jalan persekutuan akan diturunkan sebanyak 10 kilometer sejam (km/j) pada setiap kali musim perayaan bagi mengurangkan kemalangan.

Bagaimanapun, had laju 110km/j di semua lebuh raya dikekalkan.

Menteri Kerja Raya, Datuk Seri S Samy Vellu, berkata Kabinet bersetuju dengan cadangan itu dan notis penwartaan akan dikeluarkan apabila had laju baru itu akan dikuatkuasakan.

“Kerajaan bersetuju dan kita akan tentukan tarikhnya. Saya akan berbincang dengan Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Chan Kong Choy, dan Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan,” katanya pada sidang media di kementeriannya semalam.

Terdahulu beliau menerima kunjungan Ratu Komanwel, Aquella Francesca Plakaris, dari Bahamas dan Ratu Remaja Komanwel (Naib Johan Pertama), Alison Gino Valetta, dari Malta.

Ahad lalu, Musa berkata had laju di Jalan Persekutuan dan Jalan Negeri akan diturunkan sepanjang Ops Sikap XI bermula 14 Oktober ini bagi mengurangkan kemalangan jalan raya pada musim perayaan Deepavali dan Adilfitri yang disambut hampir serentak tidak lama lagi.

Katanya, perkara itu diputuskan ketika beliau mengadakan perbincangan dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, minggu lalu.

Mengulas lanjut, Samy Vellu berkata penurunan 10km/j itu membabitkan semua laluan dengan had laju maksimum 90km/j, manakala had laju di laluan lain yang sudah rendah seperti sekitar 60km/j dikekalkan.

Katanya, tanda had laju sementara itu akan dipasang pada papan tanda sedia ada sepanjang tempoh penguatkuasaannya.

“Penurunan hanya 10km/j memberi banyak kesan baik,” katanya merujuk kajian yang dijalankan Universiti Putra Malaysia (UPM).

Samy Vellu juga berkata, konsesi Lebuh Raya Kajang-Seremban yang tertangguh pembinaannya selama ini akan diambil alih syarikat baru, Lekas Sdn Bhd, yang diterajui IJM Corp dan perjanjian baru akan dimeterai tidak lama lagi.

Mengenai isu kerja membaik pulih Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina (SRJKC) Kung Yu di Muar, Johor, yang tidak sempurna, Samy Vellu berkata siasatan kedua sedang dijalankan.

“Saya sudah kemukakan (laporan pertama) kepada Kabinet...ia menyokong tindakan diambil terhadap pihak bertanggungjawab,” katanya.

Namun, katanya, Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan sudah meluluskan peruntukan bagi membaik pulih SRJKC Mah Hua, Tasek Gelugor, Pulau Pinang, dan SRJKC Kung Yu.

“Kita akan membuat supaya semuanya sempurna untuk mereka,” katanya.

Sehubungan itu, Samy Vellu berkata kesemua jurutera daerah akan dipertanggungjawabkan terhadap penyelewengan dalam pembinaan awam yang berlaku dalam kawasan pentadbiran mereka.

“Satu mesyuarat dengan semua jurutera daerah akan diadakan Isnin depan untuk memberi tahu mereka bahawa mereka akan dipertanggungjawabkan...wang kerajaan perlu dilindung dan kerja perlu dilaksanakan mengikut spesifikasi,” katanya.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home