Wednesday, October 04, 2006

Dr Mahathir masih tak pandai berenang

Sembang Sabtu: Tun Dr Mahathir Mohamad (BH: 14/05/2005)

HAKIKAT bahawa Tun Dr Mahathir Mohamad, negarawan ulung yang masih disegani kawan dan lawan sama ada di dalam negara atau pada peringkat antarabangsa, tiada siapa dapat menafikan.

Walaupun sudah lebih setahun bersara daripada politik dan kerajaan, Perdana Menteri keempat ini masih sibuk seperti ketika memegang jawatan itu dulu. Malah, kunjungannya ke luar negara untuk memenuhi undangan menyampaikan pandangannya mengenai pelbagai isu global belum kelihatan berkurangan.

Di sebalik pelbagai kejayaannya itu, pada usia hampir 80 tahun, Dr Mahathir mengaku masih dibelenggu kegagalan peribadi.

Biarpun beliau dikenali dengan kebolehan menunggang kuda, memandu kapal terbang dan berkereta laju, anak kelahiran Kampung Seberang Perak, Alor Star, Kedah ini masih tidak tahu berenang walaupun sudah beberapa kali mencuba.

"Itu satu kegagalan. Saya tak tahu nak buat apa. Tiap kali saya nak cuba berenang... saya boleh berenang tapi tak bernafas sebab bila nak angkat kepala nak bernafas, badan saya tenggelam. Saya cuba dan saya percaya jika kita tetapkan hati, kita boleh lakukan apa saja, tetapi ini saya tak boleh. Saya cepat panik," katanya dalam wawancara dengan Berita Harian.

Tawaran penakluk Selat Inggeris, Datuk Malik Mydin, untuk mengajarnya belum dapat dipenuhi kerana terlalu sibuk dengan urusan harian, termasuk menyiapkan memoir yang menurutnya, baru bermula.

Mujurlah Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali yang sebelum ini 'meminjamkan suaminya kepada rakyat dan negara lebih 22 tahun' juga sibuk dengan urusannya sebagai Canselor Universiti Multimedia, sehingga mereka jarang bertemu.

"Dia pun sibuk, kadang-kadang dia lagi sibuk, tetapi dia serius sangat... Kadang-kadang temujanji dia lebih banyak daripada saya, orang jemput dia merata tempat dan dia pergi.

"Kadang-kadang bila saya balik makan dia tak ada, kadang-kadang bila malam saya keluar dia tak keluar. Kalau boleh keluar bersamalah, itulah masa yang ada untuk bersama," kata Dr Mahathir.

Malah, Dr Mahathir merungut kesibukan kini isterinya itu ditambah dengan satu hobi baru yang beliau sifatkan sebagai antisosial - khidmat pesanan ringkas (SMS).

"Dulu bila saya naik kereta dengan dia, boleh juga bercakap tetapi sekarang ini dia asyik SMS kepada anak dia, pergi balik, pergi balik, macam-macam cerita. Dulu tak ada pun, sekarang duduk tengok SMS saja, tak tengok saya. Lepas tu tanya kita di mana, dia tak tahu...Tak pernah tengok di luar, asyik SMS saja," katanya.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home