Wednesday, October 04, 2006

'Saya bukan seperti Clinton'

Sembang Sabtu: Tun Dr Mahathir Mohamad (BH: 14/05/2005)

BEKAS Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad memang dikenali sebagai seorang yang jarang berbasa basi kecuali dengan beberapa rakan rapat. Kerana itu, sebelum memulakan temu ramah ini di Yayasan Kepimpinan Perdana, Putrajaya, Rabu lalu, beliau diberitahu kebanyakan soalan agak ringan dan lebih kepada corak kehidupannya selepas bersara, sesuai dengan matlamat ruangan ini. Sebaik beliau mengangguk kepala sambil mengatakan okey, soalan pertama terus ditanya dan seperti biasa Dr Mahathir, yang
memakai bush jacket kelabu, menjawabnya dengan nada serius tetapi tenang. Bagaimanapun, suasana itu tidak lama. Selepas beberapa soalan, beliau bukan saja semakin relaks, malah beberapa kali ketawa, terutama apabila bercakap mengenai perkara yang membabitkan peribadinya. Oleh sebab itu, sepanjang wawancara selama sejam 10 minit dengan wartawan Berita Harian (BH), HISHAMUDDIN AUN, MANJA ISMAIL, AZIZI OTHMAN dan WAN HAZMIR BAKAR, suasana serius dan jenaka bersilih ganti. Serius apabila Dr Mahathir memperkatakan mengenai politik dan orang Melayu, jenaka apabila bercakap mengenai dirinya.

BH: Boleh ceritakan rutin harian Tun selepas bersara?
DR M: Tak banyak berubah. Saya datang ke pejabat setiap hari, kalau tak ke sini saya ke KLCC di pejabat Petronas. Saya bekerja pagi dan petang, kadang-kadang sampai jam 5 dan 6 petang. Macam dulu, cuma datang lambat sikit, kerja berlambak, saya buat kerja di rumah. Malam banyak jemputan boleh dikatakan setiap malam ada jemputan kahwin, majlis tertentu. Dalam seminggu tak kurang empat kali, saya tak ada banyak masa.

BH: Mungkin ada sesetengah benda yang Tun tak dapat buat dulu seperti hobi atau lain-lain, kini Tun ada masa lakukannya?
DR M: Sebenarnya tak ada masa untuk hobi apa pun. Dulu ketika jadi Perdana Menteri, kadang-kadang sebelah petang saya pergi naik kuda atau apakah. Masa ini naik kuda cuma seminggu sekali pada pagi Ahad. Itu pun kalau Ahad tak ada apa-apa?

BH: Yang lain?
DR M: Adalah sikit, kadang-kadang jalan treadmill, itu pun perlu balik awal.

BH: Apakah Tun jangkakan keadaan akan jadi begini kerana ketika mula bersara, Tun berkata Tun akan ada banyak masa?
DR M: Saya tak sangka nak jadi begini. Saya sebenarnya pada mulanya tentukan sebelah pagi saya pergi pejabat dan sebelah petang saya duduk di rumah tetapi kerana sebelah pagi saya banyak masa habis berjumpa dengan orang dan tak dapat menulis dan di rumah pula, iklim tidak sesuai untuk menulis jadi sebelah petang saya datang sini buat kerja urus surat menyurat, menulis tetapi ada orang datang nak jumpa juga, maka sibuklah.

BH: Berapa ramai yang jumpa Tun setiap hari?
DR M: Satu hari tiga, empat orang. Kadang-kadang itu cuma minta nak jumpa, bersalam, ambil gambar. Itu saya tidak berapa layan tetapi banyak temu bual dengan media termasuk media asing. Kadang-kadang ada duta dan pelawat asing datang ke Malaysia datang jumpa. Kawan-kawan juga ada datang jumpa, sibuk macam dulu.

BH: Apakah yang Tun paling rindukan selepas bersara?
DR M: Saya kadang-kadang mempunyai pendapat mengenai perkara tertentu tetapi sebagai seorang yang bukan berkuasa, saya tidak boleh berbuat apa-apa dengan pendapat saya, cuma idea saya kekal dengan diri saya.

BH: Apakah Tun berasa media asing lebih mesra dengan Tun sekarang berbanding sebelum ini?
DR M: Ada yang mesra dan ada yang masih kaitkan keburukan saya dulu. Ada yang bila saja sebut nama saya, tidak pernah lupa menyebut saya seorang yang mengawal media dan hanya mengamalkan kronisme yang merosakkan demokrasi dalam catatan tambahan dia. Nak cerita fasal lain tetapi dia masukkan juga.

BH: Kalau dulu Tun banyak bertemu media, apakah sekarang Tun perlu panggil media untuk menjawab?
DR M: Saya tak panggillah tetapi media asing minta jumpa. Tetapi mereka berjumpa dengan agenda mereka, bukan mereka nak mendengar penjelasan saya. Lagipun jika saya berjumpa, dia tak nak dengar penjelasan saya.

BH: Bagaimana perkembangan penulisan memoir Tun? DR M: Saya cuba tulis tetapi sebenarnya masa saya habis untuk tulis ucapan. Saya dijemput negara Timur Tengah, Arab, Turki, Eropah Timur, China, Jepun, Korea. Nak pergi tak lama tetapi nak tulis itu kena fikir, tulis dan tulis semula. Saya pula tulis tangan dan kadang-kadang tiga
empat kali, lima kali saya tulis semula, ini yang makan masa banyak.

BH: Agak bila boleh siap?
DR M: Lambat lagilah. Lihat macam yang ini (sambil menunjuk satu fail draf ucapannya), ini tiga kali. Kadang-kadang lima draf.

BH: Ada pandangan mengatakan Bill Clinton mengumpul kekayaan selepas bersara sebagai presiden dengan memenuhi undangan berucap. Khabarnya pada setiap majlis beliau dibayar ratusan ribu dolar. Apakah Tun boleh dibanding Clinton?
DR M: Kebanyakan mereka (yang mengundang) tak bayar satu sen pun, tak bayar tambang saya pun. Saya pergi sampai ke Russia, saya tak dapat apa-apa pun. Mungkin bayar hotel, mereka kata mereka tak ada duit. Kadang-kadang negara kaya pun tak bagi dan saya tak minta. Tetapi orang yang biasa anjur, mereka ada kadar sendiri tetapi bukan seperti Clinton. Bagi saya dapat sedikit cukuplah, saya bukan cari kekayaan tetapi seronok bila dapat bagi pendapat dan pandangan saya. Maka, kalau orang nak dengar, baguslah. Saya pergi bukan dapat apa. Kadang-kadang mereka bagi sedikit, Alhamdulillah.

BH: Nampaknya Jepun banyak jemput Tun sehingga boleh dikatakan Jepun rumah kedua Tun selepas bersara?
DR M: Bukan saja Jepun, China begitu juga. Sekarang ini boleh dikatakan setiap bandar raya di China minta saya pergi. Saya boleh terima dua atau tiga saja, Jepun pun begitu juga. Macam Nikkei itu saya pergi setiap tahun daripada sesi pertama tetapi tahun ini saya tak pergi kerana bertembung dengan jemputan di Sri Lanka. Memandangkan saya lama tidak pergi ke Sri Lanka maka saya tak pergi ke Jepun. Tetapi saya akan pergi juga lepas ini. Mereka nak dengar pendapat saya, tak apalah, saya pergi.

BH: Australia?
DR M: Australia, saya cakap sekali, bila ke Perth, ada alumni perubatan King Edwards VII. Mereka buat perjumpaan di sana. Bila satu kumpulan di Australia dengar saya pergi ke Perth, mereka dari timur Australia, mereka datang ke Perth dan anjurkan. Sekali itu saja, bukan dapat bayaran apa-apa.

BH: Apa ada perbezaan dalam penerimaan audien sekarang berbanding dulu?
DR M: Sekarang yang jemput saya orang yang suka nak dengar apa saya cakap, walaupun di Australia, mereka dengarlah juga. Saya tak tahulah tetapi ramai juga audien itu dari Malaysia atau orang Asia tetapi mereka minta saya bercakap, saya bercakap. Macam di Iskandariah, dua malam saya bercakap. Setiap kali saya bercakap dewan itu penuh, 2,000 orang. Menteri-menteri datang dari Kaherah atau Iskandariah untuk dengar saya bercakap.

BH: Biasanya topik apa Tun bercakap?
DR M: Kebanyakan mengenai Malaysia, macam mana kita dapat mengubah Malaysia daripada negara pertanian kepada negara industri, bagaimana kita menguruskan hubungan kaum, macam mana kita mempercepatkan pembangunan. Di setengah tempat mereka ingin tahu pandangan sebuah negara Islam, bagaimana kita dapat mengurus sebuah negara Islam dan mereka juga ingin tahu pandangan terhadap agama. Apa pandangan kita mengenai agama. Kalau orang Amerika, mereka kerap kali datang sini untuk buat rakaman TV. Baru-baru ini saya bercakap pada satu majlis bankuet yang diadakan di California tetapi saya di sini. Saya bercakap melalui teleconference.

BH: Pada majlis seumpama ini di luar negara, kadang-kala ada soalan provokasi. Sesetengah minta Tun berikan pendirian yang mungkin berlawanan dengan dasar kepemimpinan negara sekarang. Bagaimanakah Tun hadapi keadaan ini?
DR M: Saya jelaskan semua pertanyaan semacam ini, bahawa ketika saya letak jawatan dulu, saya membuat janji kepada diri saya, orang lain dan kawan-kawan bahawa saya tidak akan kacau kerajaan. Tidak akan memberi pandangan yang jadi masalah kepada kerajaan. Sama ada saya setuju atau tidak saya tak kata apa-apa. Baru-baru ini Lee Kuan Yew tanya soalan sama dan saya kata saya tidak campur tangan dalam kerajaan. Kalau kerajaan buat sesuatu, itu hak dia. Kalau tanya di luar negara pun, jawapan saya macam itu juga.

BH: Selepas bersara ni, Tun tentu ada masa untuk jumpa kawan-kawan rapat?
DR M: Kerja banyak macam dulu juga. Saya dari dulu pun jumpa orang, kawan. Tabiat saya bila bercakap, saya suka bergurau. Kadang-kadang orang ingat saya serius. Mereka pun dah tahu saya, di kampung pun begitu juga. Mereka tak marah, kawan baik semua. Kalau jumpa, macam dulu juga tetapi tak kerap sangat. Sekarang ini saya jumpa mereka yang tunggang kuda dengan saya. Mereka selalu pergi sama ke Argentina, kadang-kadang tujuh hingga 15 orang pergi. Dengan mereka ini saya rapat.

BH: Masih ada jumpa Tun minta kontrak?
DR M: Ada yang fikir kerana saya jadi penasihat kepada Proton dan Petronas, mereka minta supaya saya bagi sesuatu atau sokongan. Saya jadi macam 'posmen' mereka, kalau ada apa-apa saya sampaikan kepada pihak yang berkenaan. Saya tidak sentuh pegawai yang bertanggungjawab mengenai bidang itu. Saya cuma berhubung dengan Tan Sri Hassan (Petronas) atau Tengku Mahaleel (Proton). Saya kata ini permintaan, tetapi terpulang
kepada mereka. Saya, dari dulu zaman jadi Perdana Menteri pun, tidak pernah suruh buat atau bagi sesuatu untuk sesiapapun. Sebab itu ada keluarga saya yang tak bercakap dengan saya sampai sekarang dan berkelahi terus kerana minta tak dapat. Ada juga kawan yang bermasam muka, jumpa pun tak nak. Saya kata saya tak boleh bagi, bukan saya punya tetapi dia minta juga. Saya kata okey kalau minta juga saya sampaikan, dapat dapatlah, tak dapat tak dapatlah. Ada yang setengah tu dapat dia ingat kerana saya, tetapi bukan kerana saya. Saya cuma jadi 'posmen', tetapi orang anggap saya ada kuasa, la ni pun. Saya kata saya tak ada kuasa dalam kerajaan tetapi mereka kata Tun mesti ada pengaruh, nak juga. OK, you bagi saya akan pass.

BH: Ramai ke yang jumpa untuk tujuan itu?
DR M: Ramai juga, macam-macam. Ada orang ada idea nak berniaga itu ini dengan Petronas dan Proton...sesetengah hantar dengan sampul asal untuk saya sampaikan. Bukan dia sampaikan.

BH: Ramai yang beranggapan Tun terbabit membuat keputusan kerajaan?
DR M: Tak ada. Semalam saya tengok Anwar (Datuk Seri Anwar Ibrahim) jawab kononnya saya yang pull the strings dalam kerajaan ini. Tak pernah langsung. Kalau saya pull the strings tentulah tak ada perubahan. Kita tengok dasar kerajaan kini berubah. Saya buat janji saya tak nak kacau, saya tak kacau. Orang nak kata, katalah. Saya cakap apa pun orang tak percaya. Orang kata Tun nasihat kerajaan. Saya tak ada langsung terbabit dalam kerajaan. Kalau anda banding tengok dasar kini dengan dasar dulu, anda tahu ia berlainan. Kadang-kadang bertentangan pun ada. Maka, tak
mungkin saya nasihat kerajaan.

BH: Bagaimana Tun menerima sesuatu perubahan dasar?
DR M: Itu hak kerajaan, saya tidak ada hak lagi. Saya tak lagi jadi Perdana Menteri dan tak ada hak nak kata atau buat apa-apa?

BH: Masih ramaikah yang minta nasihat Tun mengenai politik?
DR M: Ada juga yang tanya fasal politik dan saya beritahu secara umum saya boleh bercakap, secara khusus saya tak boleh. Saya terang-terang kata, bila jumpa Pemuda Umno atau sesiapa datang tanya nasihat, saya kata yang saya takut sekali ialah perkembangan rasuah dalam politik. Rasuah politik ini akan hancurkan Malaysia. Saya minta berkali-kali, kalau nak bagi, jangan bagi secara terus, bagi kepada ibu pejabat dan biarlah ia sampaikan. Kalau kita bagi secara terus bermakna kita cuba pancing sokongan, itu tidak baik. Cuma yang ada duit, yang tak ada duit tak dapatlah. Kalau yang tak ada duit, dia tak boleh bagi apa-apa. Ataupun kalau orang tu ada keperluan, komputer umpamanya, orang ini boleh bagi tetapi orang itu tak boleh bagi, itu tak adillah. Kalau nak bagi, bagi kepada ibu pejabat dan ibu pejabat akan agih, bukan saja ke bahagian anda tetapi bahagian lain, dengan itu kita dapat elak daripada tuduhan kita beri sesuatu kerana nak pancing sokongan. Sokongan diperoleh secara ini saya fikir akan hancurkan kita. Saya cerita mengenai sejarah orang Melayu bagaimana negeri dia pun dia gadai kerana nak duit. Tetapi nampak gayanya tak berkesan, saya rasa kecewalah. Itu saya sentuh, cara politik lain saya tak sentuh, ini umum. Orang Melayu jangan terima rasuah. Walaupun saya dituduh rasuah, biarlah dia tuduh. Saya dapat gaji bukanlah besar sangat sebagai Perdana
Menteri. Mula jadi Perdana Menteri, gaji saya RM8,000, bukan main besar lagi. Tetapi saya dapat banyak kemudahan, saya tak merungut mengenai gaji saya. Nak naik, naik, tak naik tak apa. Cukuplah dapat. Bagi saya, kerajaan cukup murah hati. Sekarang ini pun murah hati kepada saya, saya dapat kakitangan, tolong saya apa semua, mereka tolong. Petronas pun berikan saya kakitangan, maka saya tak ada masalah nak buat kerja atau nak makan. Nak makan banyak mana.

BH: Lumrah hidup, bila kita di puncak, ramai kawan tetapi bila di bawah kawan hilang. Apa pengalaman Tun dalam hal ini?
DR M: Adalah, yang jenis itu pun ada. Bila tak jadi Perdana Menteri ini, ada yang tak hirau langsung, tak jumpa dengan saya pun tetapi saya terima. Setiap seorang ada yang betul-betul kawan, yang lain cuma berkawan untuk mendapat sesuatu. Maka bila tak boleh dapat dari saya, maka tak jumpa langsung. Kadang-kadang bila saya balik Alor Star ketika jadi Perdana Menteri dulu, beribu-ribu yang sambut saya tetapi dia sambut saya dengan sampul surat, dari negeri lain pun ada datang. Sekarang ini, bila saya balik Alor Star adalah yang rapat sikit, lima enam orang. Ada yang tak boleh
dapat apa dalam politik atau jawatan tak datang langsung.

BH: Berapa kerap Tun balik Alor Star?
DR M: Tak berapa kerap, saya balik tengok kakak saya. Tak ada apa di sana cuma rumah.

BH: Bila siap memoir ini?
DR M: Lambat sikit. Tak ada masa.

BH: Apakah bentuk memoir itu?
DR M: Orang bukan nak tahu mengenai saya sebagai manusia tetapi yang nampak, banyak orang tanya ialah soal bagaimana nak mentadbir dan membangun sebagai negara. Maka saya nak tumpu kepada perkara itu, cara kerajaan buat, bukan saja saya, tetapi yang kerajaan buat nak bagi jadi kerana kebanyakan orang tahu bahawa nak buat keputusan senang tetapi nak jadikan kenyataan, susah. Macam mana kita boleh buat keputusan untuk jadikan sebuah negara itulah yang banyak orang nak tahu. Seperti hubungan
kaum di Malaysia, unik. Macam mana Tunku mula hubungan kaum, kita bina pendekatan sendiri. Macam mana (Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Pelancongan pada masa itu) Kadir Sheikh Fadzir buat sambutan rumah terbuka yang dihadiri semua kaum.

BH: Apakah ada kejutan dalam memoir itu?
DR M: Tak banyak, tetapi tentulah ada yang tersinggung kerana saya kena menyatakan yang benar. Pengalaman saya dalam politik dan pendapat saya bahawa, dalam politik tidak ada kawan dan musuh yang kekal. Kalau kita tolong orang, tidak semestinya kita ingat orang akan tolong kita. Bahkan bila kita tolong orang, ada yang tikam kita dari belakang. Ini realiti, saya terima hakikat itu tetapi saya nak kena ceritalah sedikit sebanyak pengalaman saya.

BH: Maksudnya, Tun tak akan sembunyi langsung?
DR M: Adalah yang kena sembunyi juga, jika tidak saya pergi mahkamah nanti. Secara umum saya boleh ceritalah.

BH: Tetapi rakyat dan generasi akan datang juga mahu tahu?
DR M: Mereka akan tahu. Saya ingat orang boleh teka siapa. Bila saya cerita orang tikam saya dari belakang, orang yang saya tolong naikkan tiba-tiba dia nak menjatuhkan saya. Saya tak ada tulis nama orang itu tetapi umum mengetahuinya.

BH: Apakah Tun capai semua hajat dalam kehidupan?
DR M: Banyak tetapi kita tidak boleh capai semua walaupun hidup 100 tahun.

BH: Apakah yang Tun terkilan kerana tidak boleh lakukan sehingga sekarang?
DR M: Terkilan sekali ialah nak ubah budaya orang Melayu dapat berjaya. Orang Melayu banyak berubah dan mencapai kemajuan tetapi masih ramai suka cari jalan mudah yang akan membawa mudarat. Pada zaman dulu pun orang Melayu menggadai negeri mereka kerana nak cari jalan mudah. Bukan orang putih berperang dengan kita ambil tanah, kita serah. Kita serah, dia bagi kepada kita payung kuning, kereta kuning, satu istana, ambillah negeri aku. Tetapi orang putih, dia kata dia tak ambil, dia cuma mentadbir.

BH: Tun baru baca semula The Malay Dilemma, berbezakah pendapat Tun sekarang?
DR M: Pendapat masih sama, analisis saya mengenai orang Melayu, kenapa kelemahan ada kepada mereka, masih sama. Tetapi perubahan ialah sebahagian daripada rancangan DEB sudahpun capai kejayaan. Dulu masa saya tulis The Malay Dilemma, kalau buka Straits Times dalam ruangan kenaikan pangkat eksekutif atau berpindah, tidak ada langsung nama Melayu. Dulu nak cari orang Melayu yang berjaya dalam bidang perniagaan juga susah. Sekarang ini ada kontraktor Melayu yang sanggup ke luar negara pun. Hari ini saya baca berapa banyak orang Melayu berjaya pergi ke sana, dia yang buat hidroelektrik, bina jalan. Masa saya dulu tak ada. Orang Melayu cukup hina dulu, tak ada apa. Masa ini ada orang Cina yang ambil orang Melayu sebagai rakan niaga kerana kebolehan, bukan kerana DEB.

BH: Apakah perubahan yang mungkin Tun akan lakukan pada The Malay Dilemma berikutan pencapaian itu?
DR M: Saya akan kembali melihat The Malay Dilemma untuk menganalisis keadaan berbanding sekarang. Apakah kejayaan yang dicapai dan persekitaran yang ada sekarang. Dulu persekitaran kemiskinan, tidak ada rasuah. Tetapi sekarang persekitaran kekayaan, tapi ada rasuah. Dulu tak ada rasuah kerana jika orang Melayu nak bagi, pun tak boleh. Dulu orang Melayu, kalau kita minta jadi calon pilihan raya, dia tak mahu, kata tak ada kebolehan, tak mahu, tak berani. Sekarang ini kalau boleh dia nak pijak kepala orang, boleh tak boleh tak kira, asalkan jadi sudah. Saya
sedar persekitaran mempengaruhi sifat kita. Bila miskin lain, bila kaya lain, bila susah lain, bila senang lain, orang itu juga. Sekarang ini anak orang sudah kaya, dia bagi wang saku RM50 atau RM100 sehari dan budak-budak ini tenggelam punca, dia tak tahu dunia ini susah, maka dia tak usaha cukup kuat untuk atasi masalah. Bila berhadapan dengan masalah dia tak tahu nak buat apa kerana baginya semuanya senang. Maka orang miskin pula dia tahu, kalau dia tak usaha dia tak dapat. Beza persekitarannya.

BH: Apakah ada banyak lagi perkara yang Tun ingin katakan ketika mengumumkan persaraan dulu pada Perhimpunan Agung Umno dulu?
DR M: Tak ada banyak, cuma nak umumkan nak letak jawatan. Malangnya saya tak boleh teruskan, ramai orang kerumun, Jika tidak tak panjang, saya cuma nak letak jawatan, nak serah kepada Pak Lah sebagai pengganti saya dan saya harap Umno akan terus seperti sedia kala, itu saja supaya peralihan kuasa itu lancar. Saya tidak mahu ada masalah, itu saja yang saya nak kata. Tak ada cerita nak kata saya kecewa atau apa. Saya sudah tentukan mahu bersara pada 1998 selepas Sukan Komanwel tetapi masalah
berlaku dan saya tak dapat letak masa tu. Kemudian jadi macam-macam, Umno berpecah, orang tak percaya kepada kerajaan, ekonomi bermasalah, maka saya bertanggungjawab untuk memperbetulkan semua ini. Bila Umno dah pulih semula, ekonomi pun dah pulih dan keadaan sudah stabil, maka masa itu saya letak jawatan. Saya hendak pada 2002, itu sebab kita pun dah menang pilihan raya dan ekonomi pun baik maka kenalah masanya untuk saya letak jawatan, saya umumlah. Tetapi bila minta saya tunggu dan untuk licinkan peralihan dan juga kerana ramai orang asing dari Komanwel dan NAM yang
mahu saya terus jadi Perdana Menteri ketika mesyuarat, maka saya tunggu sehingga habis sidang kemuncak OIC.

BH: Masa jumpa Tun sebagai Perdana Menteri, Tun kelihatan serius?
DR M: Kalau anda dengar mesyuarat Kabinet bila saya jadi Perdana Menteri, ketawa sepanjang masa.

BH: Pengalaman kami ketika mengikuti Tun, hampir tidak pernah Tun memanggil nama wartawan. Apakah Tun memang sengaja berbuat demikian?
DR M: Saya ingat nama beberapa orang saja. Muka saya kenal tetapi nama tidak. Itu salah satu kelemahan saya, saya tak ingat nama.

BH: Tidak seperti menteri lain, Tun juga dilihat jarang bergurau dengan wartawan.
DR M: Kadang-kadang saya perli juga wartawan, saya kata juga. Tetapi bila anda tanya soalan serius, saya jawab semua. Jarang ada soalan saya tak jawab.

BH: Apakah Tun sengaja tangguhkan rombakan Kabinet bila wartawan membuat spekulasi?
DR M: Sebenarnya jika anda perhatikan, bila saya menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun saya jarang buat rombakan Kabinet. Lainlah kalau ada kematian atau sebab lain kerana ada keperluan untuk saya tambah. Cuma Kabinet dibentuk selepas pilihan raya, selepas itu tak ada perubahan. Jika seseorang menteri itu saya dapati boleh melaksanakan tugas, saya tak buang walaupun kadang-kadang kita mendapati orang yang berkebolehan itu menentang saya dan cuba menjatuhkan saya. Tetapi saya pandang kepada
kebolehan, jika dia boleh teruskan, tak apalah, saya lantik dia. Ramai dalam Kabinet itu, anda tahulah masa Tengku Razaleigh nak jatuhkan saya, dia masih ada dalam Kabinet. Saya tidak berat sebelah kalau dia. Orang yang bekerja dengan saya, jarang saya buang. Kalau anda lihat ketua keselamatan saya masih sama, duduk dengan saya dah 20 tahun. Lepas saya berhenti dia dengan saya juga. Saya berpendapat, jika anda tukar orang anda ada masalah nak sesuaikan diri dia dengan kita dan kita dengan
dia, maka jadi masalah. Kalau sudah biasa seperti orang kata "better the devil you know than the angel you don't" maka saya amalkan pendapat seperti itu. Sebab itu saya boleh tahan dengan orang, yang ramai kata, orang ini buanglah. Sebab itu bila saya rasa perlu saya nak tukar, saya tukar, sama ada orang buat ramalan, buat lah, saya tak boleh hentikan.

BH: Tapi, kalau tak silap, Tun pernah tukar tarikh pilihan raya bila kami buat spekulasi?
DR M: Yalah, pandai sangat - hari cuti, hari minggu. Semua ini anda dah tahu, kenalah ubah.

0 Comments:

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home