Thursday, October 05, 2006

Keunikan pantun cabar daya fikiran

Sembang Sabtu: Prof Diraja Ungku Aziz (BH: 02/04/2005)

WALAUPUN dilahirkan di London dan berdarah kacukan Turki, cinta Prof Diraja Ungku Aziz terhadap pantun mengatasi cinta mereka yang mengaku Melayu sejati. Bagi Pak Ungku pantun Melayu bukan sekadar kesusasteraan bangsa, tetapi pusaka unik yang mencerminkan kehebatan bangsa Melayu itu sendiri.

Menyedari hakikat ini, Pak Ungku bukan sekadar menghafal rangkap demi rangkap pantun tetapi mendalami dan merungkai maksud di sebalik susunan kata-kata berirama itu. Malah, beliau sudah lama merekodkan ribuan pantun untuk dijadikan rujukan dan mungkin juga warisan bangsa.

"Saya menulis dan buat kajian mengenai pantun sudah hampir lapan tahun. Saya sudah kumpul lebih 7,000 pantun, semuanya dimasuk dalam komputer," katanya menceritakan usahanya bagi memperkasakan serta mempertahankan seni warisan Melayu itu daripada hilang ditelan zaman.

Mengulas lanjut usahanya itu yang kini sedang dibukukan dan akan diterbitkan tahun ini, Pak Ungku berkata beliau bukan sekadar mengumpul pantun, tetapi memikir teori dan rahsia kenapa pantun begitu menarik sekali.

Katanya, beliau mula berminat dan mengumpul pantun sejak 20 tahun lalu hasil bacaannya serta mendengar orang lain berpantun sehinggakan beliau mampu berbicara dan menghuraikan setiap pantun selama berjam-jam.

Malah, beberapa tahun lalu, Pak Ungku menjadi tetamu Radio Televisyen Malaysia mengupas pantun dalam rancangan harian yang ke udara setiap pagi.

"Saya banyak memikirkan bagaimana orang Melayu boleh buat pantun. Dari perspektif seorang ahli akademik, apakah pantun yang baik dan apakah kriteria pantun yang baik berbanding pantun sederhana, semua ini mencabar saya.

"Saya fikir kalau orang kata dalam pantun ada rima dan lagu serta intonasi, maka apakah yang menjadikan sesuatu pantun itu lebih baik daripada pantun lain," katanya yang menyifatkan usahanya itu sebagai perkara paling menarik dalam kehidupannya.

Ditanya apakah rumusan yang diperolehnya hasil kajian itu, Pak Ungku berkata pantun mencerminkan budaya orang Melayu iaitu 'orang Melayu itu pantun dan pantun itu orang Melayu.'

"Saya rasa orang Melayu kalau dia lupakan pantun, esok lusa dia lupakan budaya bangsa sendiri sehingga suatu hari nanti dia jadi Melayu redak, dia hanyut. Kalau jadi orang Melayu, anda mesti ada pantun dalam kepala," katanya.

Daripada pertuturannya, Pak Ungku jelas kecewa dengan sikap orang Melayu yang sudah mula melupakan pantun dan beralih kepada sajak moden.

"Ramai orang kini sangat tertarik dengan sajak moden, mereka tidak faham nilai pantun," katanya.

Bagi Pak Ungku, mereka yang beralih kepada sajak sebenarnya sudah ketandusan idea.
"Sajak itu tunjukkan minda dia itu sudah... kalau nak katakan bankrap orang marah. Memang tidak begitu kreatif bagi saya. Orang lain mungkin tak setuju tetapi itu kebebasan mereka," katanya.

Ditanya mengapa beliau terus memperjuangkan pantun ketika populariti seni kesusasteraan itu semakin tenggelam, Pak Ungku berkata ia sebagai cabaran berfikir.

"Setiap orang ada fikiran sendiri, saya harap. Apakah fikiran saya? Saya ambil ia sebagai cabaran. Kebanyakan orang sebenarnya hidup tak berfikir, mereka terapung-apung," katanya.

Pak Ungku menegaskan banyak perkara menarik yang seseorang itu boleh lakukan selagi hayat dikandung badan.

"Bagi saya, selagi saya hidup saya akan lakukan perkara yang menarik. Tak pernah dalam hidup saya bila mana saya katakan, Ya Tuhan apakah yang perlu saya lakukan, bosan tak ada apa yang boleh dilakukan.

"Saya tidak pernah alaminya. Walaupun saya cuba, saya tak jumpa kerana sentiasa ada sesuatu yang boleh dilakukan. Akan sentiasa ada timbunan buku yang saya belum baca, orang yang belum saya berbicara, ia adalah kehidupan yang cukup memuaskan," katanya.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home