Friday, October 20, 2006

Pertemuan Beri Kesan Positif - Musa

KUALA LUMPUR: Bekas Timbalan Perdana Menteri, Tun Musa Hitam, yakin pertemuan empat mata antara Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan Tun Dr Mahathir Mohamad sebelum Aidilfitri ini akan memberikan impak psikologi yang positif kepada semua.

Musa berkata, kesanggupan Perdana Menteri dan bekas Perdana Menteri untuk bersemuka buat pertama kali sejak pergeseran di antara mereka tercetus beberapa bulan lalu, akan menenangkan keadaan bukan saja di seluruh negara tetapi juga di luar negara.

Namun, katanya, semua pihak yang mengharapkan kebaikan terhasil daripada pertemuan itu dengan keberkatan Ramadan harus berwaspada dengan “orang luar” yang akan membuat pelbagai spekulasi bagi menggagalkannya.

"Saya fikir mereka tidak mahu apa yang buruk hasilnya timbul. Kedua-dua pihak mahu menjalinkan semula silaturahim sewaktu mereka berdua Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri. Kalau itulah semangatnya InsyaAllah.

"Apa yang kita harus berhati-hati ialah orang luar yang membuat spekulasi tetapi saya fikir impak psikologinya akan positif,” katanya mengulas rancangan pertemuan kedua pemimpin berkenaan.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas majlis pelancaran laman web World Islamic Economic Forum (WIEF) dan World Islamic Businesswomen Network (WIBN) yang disempurnakan bersama Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil.

Hadir sama ialah Pengerusi WIBN, Datuk Dr Norraesah Mohamad.

Seperti pemimpin dan bekas pemimpin lain yang mengalu-alukan pertemuan itu, Musa berkata ia memang wajar berlangsung secara empat mata bagi membolehkan kedua pemimpin itu menyatakan pemikiran dan meluahkan perasaan secara ikhlas.

Katanya, kehadiran pihak lain dalam pertemuan itu hanya akan mencetuskan kecenderungan untuk mereka memikirkan apa yang orang lain akan katakan, sekali gus menjejaskan keikhlasan masing-masing.

“Saya rasa pertemuan di antara Perdana Menteri dan bekas Perdana Menteri yang dirancang itu sepatutnya sudah lama diadakan. Namun saya fikir adalah wajar ia dilaksanakan dalam bulan Ramadan kerana setiap orang perlu berlaku ikhlas dan jika kita hendak bermuafakat inilah waktunya,” katanya.

Musa berkata, pergeseran di antara pemimpin boleh dielakkan jika mereka sentiasa duduk berbincang bersama walaupun ketika tiada isu yang berbangkit.

Katanya, ini kerana dialog atau perbincangan sama ada rasmi atau tidak adalah kaedah paling baik bagi merungkai segala masalah.

“Saya sentiasa percaya pemimpin perlu duduk bersama dan berbual kosong. Duduk sajalah borak-borak, atau omong-omong kosong saja... Jika pemimpin mengamalkan perkara ini selalu saya fikir salah faham akan dapat dielakkan dan anda akan terkejut betapa banyaknya isu keluar daripada bual kosong,” katanya.

Sementara itu, Shahrizat berkata kesediaan Abdullah dan Dr Mahathir untuk bertemu adalah hadiah hari raya paling istimewa kepada rakyat Malaysia.

Katanya, kedua-dua pemimpin membuat keputusan yang baik dan beliau berharap kedamaian akan menggantikan persengketaan lepas pertemuan itu supaya negara dapat menumpukan kepada isu lain seperti pelaksanaan Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9).

“Apabila pertemuan itu menjadi kenyataan saya percaya jika ada apa-apa isu yang perlu dibereskan akan dapat dibereskan di antara mereka, InsyaAllah,” katanya.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home