Saturday, March 10, 2007

Brabus: HItam, Laju, Eksklusif


Oleh Wan Hazmir Bakar



HItam, Laju, Eksklusif. Itulah tiga perkataan yang terpampang dalam iklan satu muka surat di akhbar ketika kempen promosi jenama Brabus yang baru di bawa masuk ke benua Amerika Utara beberapa tahun lalu. Sesungguhnya tiga perkataan itu sudah cukup untuk menyimpul dan menjelaskan sifat kereta Brabus.

Bagi pengasas dan pemilik Brabus, Prof Bodo Buschmann, bukan mudah untuk menceritakan kepada umum kehebatan kereta Brabus melainkan mereka melihat dan memandu uji sendiri atau sekurang-kurangnya menaiki kereta Mercedes-Benz yang menerima sentuhan Brabus.

Menolak tanggapan bahawa Brabus hanyalah satu lagi syarikat penalaan kereta jenama terkenal, beliau menegaskan syarikatnya itu adalah pengeluar terbesar dunia kereta berprestasi tinggi berasaskan kereta mewah Mercedes-Benz dan diiktiraf pihak berkuasa Jerman, Kraftfahrtbundesamt (Agensi Pendaftaran Kenderaan Persekutuan Jerman).

"Brabus adalah kereta istimewa, fokus utama kami ialah enjin dengan menambah tork dan ruang dalaman kulit, inilah dua perkara yang menjadi kunci kejayaan dan asas Brabus.

"Kalau anda pakar kereta anda akan sedar ia kereta apa, tetapi jika anda bukan pakar anda hanya lihat ia Mercedes biasa," katanya ketika ditemubual bersama Naib Presiden Eksekutif Naza Group, SM Faisal SM Nasimuddin, di ibu pejabat dan kilang Brabus di Bottrop, Jerman, baru-baru ini.

Kereta Brabus kini dipasarkan di 96 negara dengan Asia adalah pasaran penting selain Eropah, Amerika Syarikat dan Russia dan jualan tahunannya mencecah 9,500 kereta.

Brabus juga terbabit dalam usaha sama dengan DaimlerChrysler sejak 2002 bagi menghasilkan kereta jenama Smart-Brabus GmbH Brabus juga menawarkan program penalaan kereta Chrysler dan Jeep menerusi anak syarikatnya, Startech, dan khidmat kejuruteraan kepada syarikat automotif lain seperti General Motors Corporation, Kia dan Hyundai.

Mengimbau sejarah penubuhan Brabus pada 1977, Prof Buschmann berkata idea itu lahir selepas sekian lama mengagumi kehebatan kereta mewah Mercedes-Benz yang menjadi ikon dan kebanggaan kejuruteraan permotoran Jerman.

Katanya, ibu bapanya adalah pengedar kereta Mercedez-Benz dan apabila dewasa beliau mengikut jejak mereka dengan menceburi perniagaan sama.

"Brabus bermula 30 tahun lalu ketika saya masih muda. Saya mempunyai idea bahawa Mercedes-Benz boleh menjadi lebih sporty pada masa itu," kata lulusan pengajian undang-undang dan ekonomi itu.

Walaupun tanpa kelulusan kejuruteraan, Buschmann sering mengejutkan jurutera enjin dan hiasan dalaman syarikatnya dengan memberi idea mengagumkan bagi menukar kereta Mercedes-Benz kepada kereta Brabus yang hebat.

"Setiap hari saya akan memikirkan apa yang perlu dibuat dengan kereta Brabus kerana setiap negara mempunyai keperluan berbeza dan kereta Brabus mesti berfungsi dengan baik walau di mana saja," katanya.

Bagi Buschmann warna hitam melambangkan keanggunan dan itulah menjadi identiti asal kereta Brabus yang menjadi ikutan kereta jenama lain walaupun kini warna perak dan putih sudah mula diinginkan pembeli Brabus.

"Anda boleh mengatakan kamilah yang mempopularkan kereta berwarna hitam. Saya masih ingat lagi di Pameran Motor Essen 30 tahun lalu apabila kami pertama kali mempamerkan kereta berprestasi tinggi berwarna hitam, lebih-lebih lagi apabila ia diletakkan di pondok pameran berwarna putih," katanya.

Apa yang menjadi kebanggaan Buschmann ialah keupayaan kejuruteraan syarikatnya menjadikan kereta mewah Mercedes-Benz kereta Brabus yang anggun lagi laju.

Brabus kini memegang rekod kereta sedan paling laju di dunia menerusi model Brabus CLS-Rocket yang mencatatkan kelajuan 365.7 kilometer sejam (km/j) dalam ujian di Nardo, Itali, pada 20 Oktober lalu.

Malah ia mencipta rekod kereta sedan paling laju di dunia sejak 1996 lagi apabila model Brabus E V12 mencatatkan kelajuan 330 (km/ j) dan sekali lagi pada 2003 dengan kelajuan 350.2 km/j.

Namun keanggunan dan kelajuan saja tidak memadai bagi Buschmann kerana beliau faham pemilik kereta mewah berprestasi tinggi mahukan sesuatu yang berbeza dan cita rasa eksklusif, itulah menjadi keutamaan Brabus.

Kemewahan ruang dalaman kereta Mercedes-Benz dipertingkatkan lagi dengan penggunaan kulit lebih bermutu tinggi dan penambahan aksesori terkini seperti sistem perhubungan dan multimedia untuk urusan perniagaan dan hiburan.

"Sekarang banyak pakaian dibuat khas tetapi tidak banyak kasut yang dibuat khas. Saya memahami keadaan ini dan Brabus seolaholah membuat kasut khas," katanya menggunakan analogi mudah bagi membezakan kereta Brabus dengan jenama terkenal lain.

Segala "keajaiban" kereta Brabus dijelmakan di kilang dan pusat pengurusan yang terletak di kawasan seluas 112,000 meter persegi di Brabus Allee, Bottrop, Jerman, yang dilengkapi 85 ruang kerja dan kemudahan penyimpanan seluas 105,000 meter padu yang serba canggih.

Seorang jurutera dipertanggungjawabkan bagi setiap kereta Brabus yang dihasilkan dan tandatangan beliau akan diturunkan pada lencana enjin. Ujian teliti dilakukan bagi memastikan kereta Brabus bukan saja berkuasa tetapi juga selamat dan mesra alam.

Tahap kejuruteraan yang tinggi ini menuntut rakan teknologi Brabus seperti Aral, Pirelli dan Yokohama membekalkan komponen yang menepati keperluannya.

Brabus yang memiliki pensijilan kualiti ISO 9001 adalah satusatunya syarikat penalaan kereta yang mampu memberi jaminan selama tiga tahun untuk setiap kereta yang dihasilkan.

Kehebatan kereta Brabus disimpulkan SM Faisal sebagai "kemewahan dalam prestasi terunggul" kerana ia mengekalkan ciri kemewahan dan keanggunan kereta Mercedes-Benz yang dipertingkatkan prestasinya.

Justeru, tidak hairanlah jika kereta Brabus menjadi pilihan bukan saja ahli perniagaan terkemuka tetapi juga golongan bangsawan dan kerabat diraja seperti yang akan dibisikkan dengan bangganya kalangan pengurusan Brabus di Bottorp:

"Kalau anda ke istana di seluruh dunia, pasti anda akan menemui kereta Brabus di sana."

0 Comments:

Post a Comment

<< Home