Tuesday, January 02, 2007

Naza-Brabus pertingkat prestasi enjin

NAZA-BRABUS Motor Sdn Bhd (Naza-Brabus), pemegang francais eksklusif bagi mengimportan kereta mewah Brabus di Malaysia dan Singapura, akan melancarkan program penalaan enjin segera bagi mempertingkatkan prestasi kereta Mercedes-Benz pada suku pertama tahun ini.

Naib Presiden Eksekutif Naza Group, SM Faisal SM Nasimuddin, berkata program itu disediakan bagi memberi peluang kepada pemilik Mercedes-Benz di negara ini menikmati peningkatan prestasi kereta mewah mereka tanpa menunggu lama.

Katanya, perkhidmatan itu sebelum ini dilakukan di ibu pejabat dan kilang Brabus di Bottrop, Jerman, serta mengambil masa kira-kira 10 hari.

Sebaliknya, beliau berkata dengan kemudahan disediakan di bilik pameran baru serba canggih Brabus di Bangsar yang akan beroperasi mulai bulan depan, perkhidmatan penalaan enjin akan dibuat segera.

"Penalaan ini boleh dilakukan secara dalam talian, kami ada sistem 'flash' di bilik pameran Bangsar. Pelanggan cuma perlu memandu masuk dan tinggalkan kereta mereka untuk beberapa jam. Mereka boleh pulang dan apabila mereka kembali, kereta mereka sudah mempunyai kuasa.

"Dengan hanya pemasangan kit dan penalaan segera, kami dapat menyelesaikan masalah prestasi kereta mereka. Dengan belanja beberapa ribu ringgit saja, mereka boleh menambah kuasa kuda tanpa menyentuh bahagian luar kereta," katanya ketika ditemu bual di ibu pejabat Brabus di Bottrop, Jerman, baru-baru ini.

SM Faisal berada di sana untuk mengadakan perbincangan dengan pengasas dan pemilik Brabus, Prof Bodo Buschmann, berhubung pelan perniagaan mereka di Malaysia bagi dua tahun akan datang, selain membawa pelanggan untuk melihat sendiri operasi pengeluaran kereta Brabus dan Pameran Motor Essen 2006.

Prof Buschmann, apabila ditanya mengenai perancangan masa depan, berkata Brabus komited untuk memantapkan kehadiran dan memperkembangkan perniagaan di Malaysia.

"Kami membincangkan pelbagai perkara termasuk aspek pendidikan," katanya.

Mengulas perkara sama, SM Faisal berkata, walaupun ia tahun serba mencabar bagi sektor automotif negara, Naza-Brabus yakin dapat mengembangkan perniagaan kerana bilangan pemilik Mercedes-Benz semakin ramai dengan pendaftaran pada tahun lalu saja kira-kira 1,800.

Katanya, biarpun struktur baru tarif di bawah Dasar Automotif Negara (DAN) menyebabkan peningkatan harga Brabus, jumlah penjualan masih dalam lingkungan unjuran dan pelanggan juga dapat membuat penyesuaian dengan harga baru, selain setia dengan jenama itu.

"Sejak kami melancarkan Brabus pada 2000, kami sudah mendaftar kira-kira 320 kereta. Ia pasaran yang tersendiri tetapi kami gembira kerana dapat mengekalkan bilangan antara 100 dan 150 setahun," katanya sambil menambah permintaan tempatan untuk produk berprestij seperti Brabus semakin meningkat.

Sehubungan itu, SM Faisal berkata, Naza-Brabus mengadakan pelbagai program seperti pelancaran bilik pameran baru Brabus di Bangsar, pelaburan tambahan, pemasaran lebih agresif serta aktiviti perhubungan awam bagi mendidik orang ramai dan bakal pelanggan mengenai jenama Brabus tahun depan.

Katanya, program kemasyarakatan untuk kanak-kanak dan remaja juga akan diadakan bukan saja sebagai promosi jenama Brabus supaya menjadi kereta idaman, tetapi memantapkan jati diri mereka dengan menyemai semangat untuk berjaya pada masa depan.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home