Tuesday, March 27, 2007

Iran diminta patuh resolusi PBB

PUTRAJAYA: Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, berharap Iran akan bekerja sama dengan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) bagi menamatkan sekatan yang dikenakan Majlis Keselamatan badan dunia itu berhubung porgram nuklearnya.

Abdullah yang juga Pengerusi Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) berkata, Iran mungkin menghadapi kesan buruk jika sekatan itu dilaksanakan PBB.

"Itu adalah keputusan semua anggota Majlis Keselamatan dan tentulah diharapkan Iran akan mematuhinya kerana itu juga keputusan PBB. Walaupun ini tindakan berat bagi Iran, saya harap Iran akan dapat kaji betul-betul betapa perlunya ia mengambil kira sekatan yang akan dikenakan terhadapnya.

"Bagaimana nak patuhinya, itu terpulang kepada Iran. Jika Iran ingkar, keadaan akan menjadi amat sukar," katanya pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Sumber Air Negara Ketiga di Jabatan Perdana Menteri di sini, semalam.

Perdana Menteri diminta mengulas ketetapan Majlis Keselamatan PBB Ahad lalu yang sebulat suara mengenakan sekatan baru ke atas Iran berhubung program nuklearnya dengan mensasarkan eksport senjata Iran, bank negara serta Pengawal Revolusi.

Iran, bagaimanapun, menolak ketetapan baru itu yang disifatkan tidak sah dan mengulangi pendirian untuk meneruskan proses meningkatkan keupayaan uranium bagi menghasilkan tenaga elektrik.

Menjawab soalan, Abdullah berkata Malaysia tetap berpendirian bahawa setiap negara berhak membangunkan teknologi nuklear untuk tujuan keamanan.

Bagaimanapun, katanya, dalam kes Iran itu, masalah sudah timbul sehingga PBB mengambil tindakan sedemikian.

"Iran perlu mengambil tindakan segera untuk patuh. Kalau ada apa-apa yang perlu dibawa kepada PBB, terserah kepada mereka," katanya.

Masyarakat dunia kini bimbang Amerika Syarikat dan sekutunya akan menyerang negara Parsi itu bagi menghentikan apa yang didakwa Washington program pembangunan senjata nuklear Iran.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home