Tuesday, March 27, 2007

Kerajaan kaji gaji polis

PUTRAJAYA: Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, berkata kerajaan sedang mengkaji kenaikan gaji kira-kira 97,000 anggota Polis Diraja Malaysia (PDRM) seperti yang dipohon Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan, pada mesyuarat Badan Bertindak Pelaksanaan Negara (NITF) baru-baru ini.

Sambil mengakui gaji anggota dan pegawai polis pada masa ini tidak tinggi dan menjurus kepada masalah seperti rasuah, Abdullah yang juga Menteri Keselamatan Dalam Negeri berkata Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) sedang memperincikan butirannya untuk dikemukakan kepada kerajaan.

"Dalam mesyuarat NITF baru-baru ini, Ketua Polis Negara memberi taklimat mengenai pembangunan masa depan PDRM. NITF membuat keputusan supaya cadangan untuk menaikkan gaji bagi polis dipertimbangkan pihak JPA. JPA akan ambil tindakan dan buat cadangan tertentu. Banyak mana naik atau kuantumnya adalah butiran terperinci.

"Memang diakui gaji polis sekarang ini memang tidaklah tinggi dan mungkin ini menjurus kepada masalah lain berhubungkait dengan rasuah dan sebagainya," katanya pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Sumber Air Negara Ketiga di Jabatan Perdana Menteri di sini, semalam.

Hadir sama pada mesyuarat kira-kira tiga jam itu ialah Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Baru-baru ini, Musa berkata cadangan penstrukturan semula PDRM yang dikemukakan kepada NITF antara lain membabitkan permohonan kenaikan gaji pokok anggota dan pegawai sebanyak 20 peratus lebih tinggi daripada kakitangan sektor awam lain.

Permohonan lain ialah penambahan anggota dan kenaikan taraf kelulusan sekurang-kurangnya Sijil Pelajaran
Malaysia (SPM) untuk konstabel, diploma bagi sarjan dan ijazah untuk inspektor.

Mengulas lanjut, Perdana Menteri berkata pertimbangan bagi kenaikan gaji itu membabitkan semua peringkat perkhidmatan PDRM walaupun ada anggota dan pegawai dalam kumpulan tertentu yang menerima elaun tugas khas.

"Dari segi gaji tetap, semua sama. Apa yang berbeza ialah elaun tugas khas. Justeru, kenaikan gaji dipertimbangkan untuk keseluruhan perkhidmatan polis," katanya.

Ditanya apakah kelulusan kenaikan gaji anggota PDRM itu akan diberikan sebelum pembentangan Bajet 2008, Abdullah yang juga Menteri Kewangan berkata ia belum diputuskan lagi.

"Belum tentu lagi bila, biar JPA kemukakan pandangan awal....tak semestinya sebelum bajet," katanya.

Ditanya apakah tempoh perkhidmatan Ketua Pengarah Badan Pencegah Rasuah, Datuk Seri Zulkipli Mat Noor, akan dilanjutkan, Abdullah berkata beliau akan mengumumkan perkara itu tidak lama lagi.

Kontrak perkhidmatan Zulkipli yang sedang disiasat berikutan tuduhan rasuah dan salah guna kuasa oleh bekas Pengarah BPR Sabah, Mohamad Ramli Manan, tamat akhir bulan ini.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home