Friday, March 23, 2007

Negeri setuju kaedah baru kelulusan tanah

PUTRAJAYA: Kerajaan negeri semalam bersetuju meluluskan kaedah baru pemprosesan tanah bagi mempercepatkan kelulusan projek pembangunan kerajaan dan swasta sejajar dasar kerajaan memantapkan sistem penyampaian perkhidmatan awam, kata Datuk Seri Najib Razak.

Sambil menyifatkan sistem baru itu sebagai anjakan paradigma, Timbalan Perdana Menteri berkata ia antara lain akan membantu menyegerakan pelaksanaaan projek berimpak tinggi bagi meningkatkan lagi pertumbuhan ekonomi negara, dan projek perumahan berdasarkan konsep bina dan jual untuk kepentingan rakyat.

Bercakap pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Negara Bagi Kerajaan Tempatan (MNKT) ke-57 di Jabatan Perdana Menteri di sini semalam, Najib berkata butiran sistem baru itu akan diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, pada 13 April depan.

"Satu daripada perkara yang disarankan Perdana Menteri dalam konteks penambahbaikan sistem penyampaian kerajaan ialah untuk melihat satu kaedah baru dalam meluluskan projek untuk pembangunan samada projek kerajaan atau swasta, termasuk projek perumahan dan projek berimpak tinggi kerana kaedah sekarang memakan masa terlalu lama," katanya.

Kelmarin, Perdana Menteri yang menegaskan usaha penambahbaikan sistem penyampaian perkhidmatan awam akan terus menjadi matlamat penting dalam teras pentadbirannya bagi meningkatkan iklim pelaburan negara, berkata beliau akan membuat satu pengumuman penting mengenai langkah berkenaan pada tarikh itu.

Berucap pada Persidangan Pelaburan Malaysia 2007 di Kuala Lumpur, Abdullah yang juga Menteri Kewangan berkata penambahbaikan sistem penyampaian perkhidmatan awam perlu kerana pelaburan di negara ini semakin bergantung kepada modal insan yang berkualiti tinggi.

Najib berkata, kerajaan negeri juga mempersetujui penggunaan Sijil Penyiapan dan Pematuhan (CCC) yang akan dikendalikan profesional seperti jurutera dan arkitek bagi menggantikan Sijil Layak Menduduki (CFO) yang kini dikendalikan PBT untuk kelulusan bangunan baru mulai April depan.

Katanya, Perdana Menteri juga akan mengumumkan butiran perkara itu pada 14 April depan selepas kerajaan negeri melulus dan mewartakan perkara itu.

"Mesyuarat MNKT juga meluluskan pelantikan Yang Dipertua PBT sebagai Pesuruhjaya Bangunan untuk membolehkan bangunan diselenggara dengan baik, seperti sebelum hak milik strata bangunan diluluskan," katanya.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home