Friday, March 23, 2007

PBT tidak boleh jamin - TPM

PUTRAJAYA: Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) tidak mungkin dapat memberi jaminan kepada penduduk bencana alam seperti banjir atau tanah runtuh tidak akan di kawasan pentadbiran masing-masing, kata Datuk Seri Najib Razak.

Bagaimanapun, Timbalan Perdana Menteri, berkata semua PBT sentiasa membuat persediaan bagi menghadapi bencana alam yang tidak dijangkakan.

"Adakala sukar untuk mengagak masalah seperti ini. Kita tak tahu apakah yang sedang berlaku, kita tak boleh beri jaminan itu," katanya pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Negara Bagi Kerajaan Tempatan (MNKT) ke-57 di Jabatan Perdana Menteri di sini, semalam.

eliau diminta mengulas persediaan PBT bagi menghadapi kemungkinan lebih banyak bencana alam seperti banjir dan tanah runtuh berikutan fenomena hujan lebat sejak minggu lalu.

Rabu lalu, Kampung Kebun Bunga, Batu Tiga, Shah Alam, Selangor, sekali lagi dilanda banjir berikutan hujan lebat seharian.

Kelmarin, Pusat Pentadbiran Kerajaan Pusat pula digemparkan dengan kejadian pertama tanah runtuh yang menimbus 25 kenderaan penghuni Pangsapuri Pangsapuri Fasa 11, Presint 9.

Najib berkata, apa yang boleh dilakukan kerajaan ialah melaksanakan beberapa projek bagi mengelak atau mengurangkan kesan bencana alam kepada rakyat.

"Kalau pemindahan terpaksa dilakukan, kita akan buat waktu air naik...sesetengah tempat pula memerlukan tindakan bagi mengurangkan kesan daripada hujan lebat...

"Manakala usaha mengelak banjir itu memerlukan masa...sebahagian projek itu sedang dilaksanakan dan sebahagian lagi akan dimulakan tidak lama lagi," katanya

Mengenai kenyataan Menteri Kerja Raya, Datuk Seri S Samy Vellu, bahawa Jabatan Kerja Raya sudah memberi amaran berhubung kemungkinan berlakunya keruntuhan di Presint 9, Najib berkata:
"Saya tidak mahu ulas pada masa ini kerana mereka sedang mengadakan analisis teknikal. Kalau kita (pemimpin) buat kenyataan dan bercanggah sesama sendiri, jadi teruk pula."

0 Comments:

Post a Comment

<< Home