Thursday, March 29, 2007

MCKK antara 30 sekolah kluster

PUTRAJAYA: Maktab Melayu Kuala Kangsar (MCKK), Sekolah Menengah St John Kuala Lumpur, dan Kolej Tuanku Kursiah, Seremban, adalah antara sekolah terkemuka negara yang dipilih sebagai perintis sistem sekolah kluster atau kelompok sekolah cemerlang (KSC) yang akan dilaksanakan Kementerian Pelajaran bulan depan.

Difahamkan sekolah terbabit yang diklasifikasikan sebagai sekolah premier atau etos dengan sejarah lebih 100 tahun itu terpilih berdasarkan keupayaan pengurusan masing-masing mengekalkan pencapaian dan kecemerlangan lalu hingga sekarang.

Senarai rasmi 30 sekolah perintis kluster itu akan diumumkan Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, pada satu majlis di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC) esok.

Sementara itu, Ahli Lembaga Penasihat Kluster Kecemerlangan, Prof Emeritus Datuk Dr Khoo Kay Kim, ketika diminta mengulas perkara itu, berkata status premier atau identiti etos tidak menjamin sesebuah sekolah itu dipilih sebagai sekolah kluster.

Beliau berkata, ini kerana pemilihan sekolah kluster mengambil kira kriteria lain seperti prestasi akademik, kegiatan kokurikulum, dan keadaan disiplin semasa sekolah, bukan sekadar kecemerlangan masa lalu.

"Jangan sangka sekolah premier atau etos akan dipilih secara automatik. Tidak semestinya, jawatankuasa akan bincang dan beri nasihat kepada kementerian. Tidak ada yang automatik, semua sekolah boleh memohon," katanya ketika dihubungi semalam.

Menerusi sistem sekolah kluster, pengurusan sekolah berkenaan diberi lima kuasa autonomi bagi mencapai kecemerlangan sejajar usaha kerajaan melonjakkan kecemerlangan institusi pendidikan setaraf negara maju seperti yang digariskan dalam Pelan Induk Pembangunan Pendidikan 2006-2010.

Antara autonomi itu ialah kebenaran memilih dan mengiklankan calon guru serta kakitangan sokongan tanpa melalui norma perjawatan biasa; mengguna khidmat dan kepakaran luar dalam bidang yang diperlukan; memilih 10 peratus daripada jumlah kemasukan pelajar mengikut cara yang difikirkan sesuai; dan memilih kursus serta program latihan untuk guru.

Kementerian Pelajaran mensasarkan pemilihan 300 sekolah kluster menjelang akhir tahun ini tetapi bilangan itu boleh dipertingkatkan mengikut kesesuaian perkembangan semasa.

Hishammuddin, ketika mengumumkan perkara itu selepas mesyuarat pertama Lembaga Penasihat Kluster Kecemerlangan Jumaat lalu, berkata pemilihan akan mencakupi semua jenis sekolah rendah dan menengah, termasuk sekolah pendidikan khas, vokasional dan swasta.

Mengulas lanjut, Prof Khoo berkata, Lembaga Penasihat Kluster Kecemerlangan, masih membincangkan pelbagai perkara berkaitan bagi merealisasi dan menjayakan sistem sekolah kluster.

Katanya, pada dasarnya lembaga itu akan mengenalpasti sekolah berpotensi dan membantu sekolah berkenaan sebagai sekolah cemerlang.

"Sekolah lain boleh menggunakan sekolah kluster sebagai contoh untuk meningkatkan prestasi masing-masing, katanya.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home